Beretning 2008-2009

Grundejerforeningen Brøndsted

BERETNING

2008-2009

(Kan hentes som PDF her)

 

Indledningsvis endnu en erindring om foreningens  

 

Generalforsamling nu torsdag den 30. april 2009

 

hvor vi dog forinden har arrangeret en rundvisning og nogle historier v/ vores lokale præst Jørgen Andersen, der fortæller om den store og netop afsluttede restaurering af Veksø Kirke. Vi mødes ved Kirken kl. 1900. Generalforsamlingen afholder vi efterfølgende i det tilstødende Sognehus kl. 2000.

 

Nærværende Beretning vil blive suppleret med en mundtlig beretning, men Generalforsamlingen er særlig tiltænkt dig/Jer som medlemmer og naboer her i Brøndsted, hvor vi gerne vil have dine/Jeres ytringer med holdninger og forslag til, hvordan vores forening skal drives.

 

Bestyrelsen har i det forgangne beretningsår udgjort undertegnede (Ole, 217) som formand, Michael (310) som kasserer/bestyrelsesmedlem, Henrik (308), Lars (331) og Frank (323) som bestyrelsesmedlemmer, samt Tue (203) og Marlene (139) som henholdsvis 1. og 2. suppleant. Vi konstituerede os efterfølgende med Henrik som næstformand., mens Lars, suppleret af Frank, har varetaget foreningens interesse i Antenneforeningen. Tue har været vores sekretær og undertegnede foreningens repræsentant i Veksø Borgerlaug. Vi har afholdt bestyrelsesmøder den 190608, 030908, 221008 og 260309, ligesom vi har været samlet til bestyrelsesarrangementer den 160109 og 070309. Herudover foregår en megen stor del af vores kontakt via mail, tlf. og ?sporadiske? møder i området, når noget lige skal afklares og aftales.

 

Vores hjemmeside er sat i gang og den forventer vi at udbygge og udnytte i tiden fremover ? www.voresgrundejerforening.dk

 

Farvel og goddag til nye naboer ? Der har i det forløbne år ikke været den store udskiftning i vores parceller og pt. ses 3 boliger i Brøndsted til salg. Den nok så kendte finanskrise er jo fortsat medvirkende til en mindre ?rotation?, men enkelte er fraflyttet og enkelte er kommet til. God vind et nyt sted til de første og en varm velkomst til Jer, der er ?landet? et dejligt sted her i Brøndsted-Veksø. I mødes ikke af en Forenings-velkomstpakke, da I forventet allerede er blevet godt introduceret af nærmeste naboer og derudover naturligvis er mere end velkommen til at rette henvendelse til bestyrelsen, såfremt I måtte have spørgsmål.

 

Ændringer af vedtægter har vi ikke gjort videre ved ? sådanne skal jo med på en generalforsamling som forslag og vores langsommelighed skyldes fortrinsvis, at disse ændringer er mindre væsentlige. Dels skal vi på et tidspunkt have ændret de steder, hvor kommunenavnet er anført som Stenløse, ligesom de nu tidligere Andelsboligforeninger er særskilt nævnt med hensyn til afstemning osv., hvilket er uaktuelt, når disse ikke findes. Videre ville vi jo gerne kører det økonomiske via Netbank, men det lader sig ej heller gøre, da foreningen - økonomisk - tegnes af flere personer (formand og kasserer i forening) og der kan kun være tilknyttet 1 person til Netbank. Vi kan ikke forestille os, at denne regel søges ændret i vedtægterne, så hele økonomien overlades til 1 person. Rigtig mange foreninger ?omgår? denne regel ved at bestyrelsen giver fuldmagt til 1 person (kassereren), hvilket så accepteres af de fleste bankfilialer. Omvendt sidder der så en bestyrelse, der har givet en ?blanco-check? til kassereren. Vi overvejer, men benytter os fortsat af checks og 2 underskrifter.

 

?Foreningerne i Foreningen? er fortsat, således at forstå, at de 2 tidligere Andelsboligforeninger har fortsat deres ?lokale Ejerlaug?. Dette med henblik på fælles forsikring, aflæsning af vand, fælles skure og skralderum, ligesom maling og lign. koordineres igennem der. Ejerlaugene er for så vidt Grundejerforeningen uvedkommende, men det er godt, at man således kan finde fælles fodslag i mindre enheder, ligesom det giver Grfr. mulighed for kontakt til enkeltpersoner, der så kan videregive ønsker fra flere medlemmer.

 

FÆLLESAREALER ? veje, stier, stræder, p-pladserne og vores grønne arealer er jo fortsat det, der dominerer i foreningen, hvorfor dette naturligvis optager en del.

 

Asfalt ? en nyasfaltering af alle vores veje blev jo besluttet på sidste års generalforsamling og efter supplerende tilbud og undersøgelser blev der 291008 omdelt en orienteringsskrivelse med varsel om asfaltering til påbegyndelse 031108. Endvidere medfulgte girokort med anmodning om indbetaling 151208. Vejret var ikke med os og entreprenøren, der forespurgt havde oplyst, at han ikke forventede problemer selv så sent på året. Han foreslog så selv, at vi udskød asfaltering, idet vejene godt kunne vente og resultatet alt andet lige ville blive bedre i varmere vejr. 031208 blev der så udsendt orientering om førnævnte. På det tidspunkt havde en del allerede og i god tid indbetalt beløbet kr. 2.400,-. Disse blev tilbagebetalt også til de, der ikke reagerede. Efterfølgende har vi konstateret, at 5 husstande har indbetalt beløbet efter den udsendte orienteringsskrivelse og beløbet er ikke tilbageført til Jer, men I er selvfølgelig registreret med at have indbetalt. Ultimo marts oplyste entreprenøren, at han forventer asfaltering i uge 20-21 (11. til 24. maj 09) og udgiften blev dengang aftalt til at være den samme. Indbetaling af nævnte beløb vil blive opkrævet med kommende ordinære kontingent, der vanligt udsendes i maj til betaling 010609. Vi følger selvfølgelig med i beslutningen vedr. Antenne-løsninger, idet en løsning, der kan medføre opgravninger på vores veje vil kunne medføre, at vi udsætter.

 

De store grønne græsarealer og slåning af disse giver ikke anledning til bemærkninger, idet dette har kørt som tidligere og med tilfredshed set herfra.

 

Snerydning/glatførebekæmpelse har også fungeret ok., idet vi dog er blevet gjort opmærksomme på, at en sti i rækkehusene nærmest Maglehøj Allé var blevet forbigået i flere tilfælde. Dette er selvfølgelig uacceptabelt og påtales over for vores entreprenør ? men igen, skriv eller ring endelig til os, når sådanne situationer bemærkes. Indeværende måned har jo været aldeles solrig og varm og vi kan dårligt erindre, at det har været vinter, ligesom det har været småt med sne. Dette har dog ikke medvirket til den store begejstring hos kassereren, idet udgiften til glatførerbekæmpelse har været rigtig dyr. Der er blevet saltet rigtig mange gange og det har været et af vores store samtalepunkter i bestyrelsen. Ofte har det synet formålsløst, at der er blevet saltet, når I som vi kører af sted ved ex. 0730-tiden ? det er tøvejr og der er få timer forinden blevet saltet. Vores problem ? eller retter forklaring ? er, at entreprenøren kører efter DMI-varsler og saltning kan være påkrævet en meget tidlig morgenstund, selv om vejret siger måske + 2 grader. Det har noget med vejtemperaturer at gøre og vi ser os ikke i stand til at bede entreprenøren om at springe over hver 3. eller 4. gang fordi det ? måske ? senere viser sig, at morgens saltning var unødvendig. 

 

De anlagte vejbump virker fortsat efter hensigten. Der var tale om, at det vejbump, hvor vejen er bredest, skulle gøres bredere, men vi har vurderet, at selv om nogen måske ?snyder? udenom med det ene hjulpar, så fungerer bumpet fortsat efter hensigten. Vi skal fortsat erindre om højre vigepligt, når der køres ad den lange stamvej.

 

Grafittihærværk er påført nogle af vores vejskilte og efter forsøg med div. midler for en afrensning har vi fundet løsningen i form af cellulosefortynder og brug af store mængder klude. Det kræver en del arbejde, men er påtænkt som en opgave på en kommende arbejdsdag.

 

Selvbestaltede bålpladser blev omtalt og forefindes ikke længere på foreningens område, idet vi, efter en drøftelse, blev enige om, at vi ikke ville medvirke til en ?tilladelse fra foreningen?, idet vi så også ville stå med et ansvar, ligesom forsamlingerne til ?træffene? kunne udvikle sig i et omfang, der ikke lige ville være at overskue.

 

Arbejdsdage ? kører fortsat efter konceptet med en fælles arbejdsdag og efterfølgende ?lokal-arbejdsdage? i hvert af de 5 delområder som vi har opdelt Brøndsted i. Den store fælles arbejdsdag blev afholdt 261008, desværre med forholdsvis ringe tilslutning, selv om der selvfølgelig skal lyde en stor tak til Jer, der valgte at møde frem og samme til Poul Erik (307), der igen var koordinator for denne dag. De ?lokale arb.dage? er blevet afholdt i enkelte områder, men således ej heller i det omfang de var tiltænkt. Vi bør overveje dette koncept og mulige andre løsninger.

 

Kommende større initiativer bliver opretning af en del grelle lunker i vores SF-stenbelægning, hvor der enkelte steder er noget, der bedre beskrives som huller frem for lunker ? de første vil vi se på i nær fremtid og de sidste, lunkerne, vil blive vurderet, idet vi umuligt vil kunne udbedre alle de steder, hvor disse ikke kan betegnes som grelle. Det lykkedes på sidste fælles arb.dag at udbedre enkelte ?huller? og muligt vi fortsat kan udbedre mindre lunker/huller ved eget arbejde, men vi vil i løbet af den kommende tid få tilbud på udbedring af de mest grelle huller/lunker.

 

Arrangementer - det lykkedes ikke at arrangere en Grundejerforeningsfest i 2008, hvilket så kun var 2. gang (2006) i foreningens historie, ligesom der i 2007 ikke var den helt store tilslutning til ?Høstfesten? det efterår. Vi vil derfor forsøge at genskabe tidligere tider, hvor rigtig mange Brøndsted-beboere deltog og forsøger derfor et tidligere kendt koncept, hvor børnene ligeledes er deltagere. I vil der blive forsøgt et ?total-koncept?, hvilket så omfatter nogle fælles arbejds-timer på fællesarealerne forud for et arrangement, der forventes påbegyndt om eftermiddagen. Frank og Tue fra bestyrelsen er tovholdere og pt. forventes det, at der skal sættes x i kalenderen d. 22. aug.

 

Fastelavn ? ja her beviser ungerne jo, at vi kan trækkes af huse ? 22. feb. 09 blev vanligt en stor succes med ikke færre end 65 tilmeldte børn og rigtig mange voksne til tøndeslagning og fastelavnsoptog ? STOR tak til Bjarne (403) og Lars, bestyrelsen (331) og Jer andre, der gav en hånd med til ved dette arrangement.


Antenneforeningen ? ja når du/I læser dette har der (forventet) været afholdt Generalforsamling i Antenneforeningen (mandag 270409 ad indkaldelse) og afstemningsresultatet kendes ikke i skrivende stund. Det er store beslutninger, der skal tages og flere har allerede reageret, men skulle der efter mandag være uløste spørgsmål, er det muligt vi kan følge op på disse på vores egen Generalforsamling 3 dage senere.


Borgerlauget ? foreningen, hvor samtlige boligforeninger i Veksø er repræsenteret. Karen Svahn blev genvalgt som Oldermand (formand) i februar, men havde også bebudet, at dette var hendes sidste genvalg efter mange år på posten. Dette holder Karen fast ved, så hvis der sidder en og kunne tænke sig at byde ind på denne post, så er bare med at komme på banen til feb. 2010. Borgerlaugets mangeårige sekretær Marianne Lønning takkede af ved seneste repræsentantskabsmøde, men heldigvis skulle vi ikke længere end til seneste bestyrelsesmøde, hvor en fra Grfr. Dyrehaven meldte sig. Borgerlauget er involveret i ?byens juletræ? og Sankt Hans bålet m.m., men er i særdeleshed tænkt som ?Veksø´s talerør? i sager af interesse for Veksø over for kommunen og andre myndigheder. Det var på et hængende hår, at der kunne skaffes frivillige til årets kommende Sankt Hans bål og en aflysning var tæt oppe over. Således kan der godt bruges kræfter til fremtidige Sankt Hans bål, hvis nogen af Jer kunne tænke sig at være drivkræfter bag dette årlige arrangement, så vil det være dejligt og bare giv lyd til undertegnede. Borgerlauget har nu fået egen hjemmeside, hvor du kan læse meget mere på www.veksoborgerlaug.dk


Regnskab/budget bliver vanen tro ikke omtalt her, men kan, som nævnt i indkaldelsen og jf. vores vedtægter, afhentes hos kassereren (Michael, 310), ligesom disse vil blive udlevet og gennemgået på generalforsamlingen.

 

 

Venlig hilsen

Grundejerforeningen Brøndsted

p.b.v.

articles: ole-b-hovoere-sign.jpg


Ole B. Hovøre

fmd.

Render time: 0.02 seconds
1,268,490 unique visits